Mallorca #1

Solen spejler sig i vandet og gør kroppen rød. Det brænder, men man smiler alligevel. Børn leger i vandkanten og bygger huse i sandet. Griner. Den sagte lyd af strandtennis er konstant. Sandet blandet med saltet klæber sig til kroppen som våde sugekopper, som man ligger der i solen. En reklame-flyvemaskine flyver over en, og man blændes af solen, da man prøver at læse reklamen.
En kvinde prøver at vugge sit barn i søvn i den varme eftermiddagssol, men barnet vil blot lege. Træernes blide dans frem og tilbage hjælper moderen og barnet falder i søvn. 
På byens torv sidder to gamle mænd med hat og stok og drøfter de høje priser på deres elskede cigarer. Duften af råt kød blandet med krydret safran hænger i luften over byens marked, hvor mændenes koner handler ind med en sivkurv under armen og et køligt tørklæde rundt om hovedet. En mand prøver at sælge meloner ved at synge om prisen, men han opnår ikke andet end opmærksomhed. Luften er fugtig dér under markedsteltene. 
Som solen er ved at gå ned kl. 8 sidder et pensioneret forelsket ægtepar og nyder solnedgangen og dens  sidste stråler, som blidt kærtegner dem. Der sidder de nok hver dag. På et gadehjørne sidder en fattig dame og tigger nogle få cents ned i lommen, mens en rød hestevogn kører forbi hende. Klokkerne fra den giver genlyd i den lille gade. Andre afrikanere prøver at sælge falske ure, mens familier sidder og spiser på de utallige restauranter og nyder et glas vin. Stemningen dufter af ferie, glæde og lange sommeraftener, og den hænger i luften som en tynd dyne. Og denne stemning og det syn af den lille bys torv med de gamle mænd og markedet, er netop hvad jeg har været omgivet af de sidste to uger, hvor jeg har været på Mallorca.

2 kommentarer:

  1. For det første; fint, fint indlæg. Kan med det vuns strege min fordom om, at teenage-drenge ikke kan lægge følelser i en tekst. Så idyllisk og tankevækkende!
    For det andet, så har jeg egentlig altid undret mig over hvilket kamera og hvor du redigerer dine billeder.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh tak Cille! Det betyder virkelig meget! Jeg bukker og takker! Mange mange gange!
      -Jeg bruger et Sony A390 og jeg redigerer mine billeder i sølle pixlr-o-matic, men en gang imellem bruger jeg også gimp.

      Slet