I recommend this!

Jeg fik bogen "Med Jacob Holdt i Amerika" i julegave, der handler om den danske fotograf Jacob, som skildrer Amerikas racisme og fattigdom i sine fotografier. Med dansk/afrikaneren Rikke tager de ind i ghettoerne, hvor fattigdommen og kriminaliteten lurer om hvert eneste gadehjørne og vidner om, hvem der betaler prisen for Amerikas titel som det rigeste land i verden.
De besøger Ku Klux Klan's hovedkvarter, hvor man skulle tro racismen var en mærkesag, men hvor den for længst er erstattet af næstekærlighed.
De besøger gamle Rose, hvis familie er forbandet, som hun selv beskriver det. Hendes stedsøn dræber tilfældige forbipasserende og hendes datter løb hjemme fra som 16-årig og blev aldrig fundet igen. Selvom Rose har mødt mere modgang end de fleste, er Rose fordomsfri og viser enorm stor gæstfrihed, hvilket er meget livsbekræftende!
De besøger de gamle slaveplantager: "Jeg går igennem de gamle slavemarker. Dér, foran mig, ville forvalteren sidde på sin hest med sin pisk, tænker jeg, og dér ville de gå...slaverne med bøjede hoveder og plukke den hvide bomuld under Sydens bagende sol. En slave synger for, og de andre stemmer i, slavens blues løfter sig op, svinger sig højt til vejrs og flyder ind mellem træerne...Nattens tyste kølighed giver ingen tryghed i slavebarakkerne, hvor ingen slavinde kan vide sig sikker. Den nye slavepige er bare 14 år. Hun lyser af frygt. Hun vil helt sikkert få besøg af forvalteren i nat. Selv de gifter slavinder risikerer den slags besøg. Ni måneder senere fødes det lysebrune vidnesbyrd".
Jeg synes i burde læse bogen, da den er meget livsbekræftende og den fjerner alle de fordomme man måtte have om emnet. I kan også se Jacob's udstilling "Amerikanske billeder" som er mindst ligeså barsk som bogen.
Jeg blev i hvert fald rørt, ked af det og chokeret da jeg læste bogen.

4 kommentarer: